Anmeldelser

Itouch Sure Bækkenbunds-træner

Kender du det? Du skal tisse, og det skal være nu! Eller oplever du at lække en smule, når du griner, løber, løfter noget tungt eller hopper på trampolin?
Kontinensproblemer er kun noget ældre mennesker har, tænker du måske, men fakta er, at hver 10. person mellem 5 og 90 år er ramt af det (kilde: kontinens.dk), og det er et kendt efterfødselsproblem. Jeg er ikke over 70 år og har ikke født børn, men min blære opfører sig ikke som en blære i 30’erne bør. Jeg har haft flere diskusprolapser i lænden, hvilket har medført en svækket bækkenbund. Jeg lækker ikke, men der skal ikke gå lang tid, fra jeg mærker trangen til at tisse, til jeg skal have indfundet mig på et toilet. Jeg har læst mig frem til at have en overaktiv blære, og jeg har haft svært ved at erkende, at det faktisk er et problem for mig.

Sundhed.dk og Kontinensforeningen anbefaler bækkenbundstræning. Man kan træne med og uden hjælpemidler, med og uden impulser. Jeg erkendte, at jeg havde brug for lidt støtte til at lave øvelserne korrekt og valgte derfor Itouch Sure som min træningsmakker.

Generelt:

Itouch Sure er en bækkenbundstræner, som med svage elektriske impulser stimulerer musklerne i bækkenbunden, så musklerne hhv. trækker sig sammen og slapper af. Du får altså ikke stød, men en blid impuls, som du måske kender det fra elektroterapi hos fysioterapeuten.
Itouch Sure leveres i en lille taske, hvori du efterfølgende kan opbevare den lille computer, ledninger og probe. Den lille computer er ikke større end håndfladen og den kegleformede probe er blot 11 cm lang, hvoraf de 7 cm skal indføres.

Itouch Sure har 4 forskellige programmer: Stres, Urge, Mix og Tone.
– Stres er velegnet til dig, der kan lække en smule. Stimulationen er én intens impuls, som får musklerne til hurtigt at trække sig sammen i et par sekunder. Dernæst er der en pause på nogle sekunder, før den næste impuls aktiverer musklerne.
– Urge er det engelske ord for trang. Urge-programmet er til dig, der, som jeg, har en overaktiv blære. Programmet laver en række blide impulser, som laver en blidere sammentrækning og varer et par sekunder.
– Mix er, som navnet antyder, en kombination af stres og urge. Her gives, som i urge-programmet, små hurtige impulser, der ikke er så intense som stressprogrammets.
– Tone-programmet er et vedligeholdelsesprogram, som du kan bruge 1-2 gange om ugen, når du har trænet din problematik væk.

Alle programmer kan indstilles til at vare i 10, 20, 30, 45, 60 og 90 minutter, men du skal starte med max. 20 minutters træning. Det kræver måneders træning og tålmodighed at komme tilbage i form, før generne i form af inkontinens og lækage forsvinder helt. Det anbefales at bruge Itouch Sure hver dag i 20 minutter og langsomt øge styrke og behandlingstid, så du undgår krampe som følge af overbelastning og udmattede muskler. Strategien er den samme uanset, om vi taler om genoptræning af et skadet knæ eller en svag bækkenbund: Du skal lægge blidt ud, langsomt øge belastningen, og huske at det typisk tager nogle måneder, før du har fuld effekt af træningen.

Oplevelse:

Jeg indrømmer, at jeg var lidt nervøs for, at det skulle gøre ondt, men alle programmer starter på niveau 0 og øges med kun 0,5 op til niveau 99,5, så min angst var ubegrundet. Der er altså ingen fare for, at man får en ubehagelig overraskelse, når man tænder for et program. Øg langsomt styrken med ét tryk af gangen på plus-knappen og skru ned igen, hvis du har øget styrken for meget.

Der medfølger en velskrevet manual på dansk. Alle spørgsmål, jeg havde, blev besvaret, og den lille computer er meget nem at betjene:
– Indfør proben, som du har påført vandbaseret glidecreme. De 2 metalplader skal vende ud mod siderne.
– Hold tænd-knappen inde i 3 sekunder.
– Vælg program, tid og styrke.

Jeg valgte Urge-programmet og trykkede på plusset mange gange og forstod ikke, hvorfor jeg ikke kunne mærke noget, men jeg skulle helt op på niveau 50, før jeg kunne mærke stimulation og sammentrækning af musklerne. Jeg øgede til 52, men det var ubehageligt. Tilbage på niveau 51 lå jeg i 20 minutter og lod Itouch Sure arbejde, men jeg fandt ud af, at det var klogt også selv at spænde op i bækkenbunden ved hver impuls. Efter blot et par uger med daglig træning kunne jeg øge til niveau 99,5.
Computeren husker din seneste indstilling (program, tid og niveau) og starter automatisk ud på 50 % af niveauet, du afsluttede programmet på. Dermed starter den blidt ift. det niveau, du senest trænede på.

I ugerne herefter valgte jeg at afprøve de 3 træningsprogrammer, selv om jeg ikke har stressinkontinens. Faktisk synes jeg bedst om at køre Stres-programmet i 10 minutter for derefter at køre Urge-programmet i 10 minutter, frem for mix-programmet, hvilket flere brugere ligeledes har fortalt producenten, at de oplever størst effekt af. Efter et par uger øgede jeg til 2 x 20 minutter. Jeg kan godt lide Stres-programmet, fordi det er samme sammentrækning, man selv laver, når man træner med en bækkenbundskugle.

I et par måneder trænede jeg med Itouch Sure 4-5 gange om ugen, og effekten udeblev heller ikke. Allerede efter få uger mærkede jeg en effekt, og det var en stor befrielse ikke længere med sammenpressede ben at småløbe til et toilet med det samme, jeg havde tissetrang.
For 6-8 uger siden stoppede jeg (ubevidst) med at træne min bækkenbund – formentlig fordi symptomerne var væk. De er dog desværre også vendt tilbage. Jeg må tilbage i trænings”lokalet” og kan hermed bekræfte, at bækkenbunden er en helt almindelig muskel, og det er nødvendigt at træne bækkenbunden et par gange om ugen, præcis som jeg 3 gange om ugen styrketræner hele kroppen.

Bedømmelse:

Itouch Sure er god til mig, fordi jeg er utålmodig. Jeg skal have et fastlagt program, så jeg træner i de afsatte minutter, der er bedst for mig, hverken mere eller mindre. Med Itouch Sure træner jeg min bækkenbund korrekt. Dvs. opspændingen er hverken for lille eller for stor, og jeg har heller ikke oplevet krampe eller ubehag under eller efter træningen.
Jeg har erfaring med almindelige bækkenbundstræningsprogrammer, men ikke bækkenbundstræningsprodukter. For mig virker det bedst, at der er noget, der “gør det for mig”, så produktet er perfekt til mig, men designet er lidt kedeligt og brugervenligheden kunne være bedre, så jeg giver Itouch Sure 4 stjerner.

Tekniske Detaljer:

MATERIALE: Polystyrene og rustfrit stål.
LATEXFRI: Ja.
LÆNGDE: 11 cm, hvoraf de 7 cm kan indføres.
DIAMETER: 3 cm.
VANDTÆT: Ja.
ANVENDELSE: 20 minutter om dagen.
BRUGERMANUAL: Dansk.
MÅ IKKE ANVENDES VED: Du må ikke bruge bækkenbundstræneren, hvis du er gravid, bruger pacemaker, har epilepsi, førend 12 uger efter en operation eller har fået diagnosticeret livmoderhalskræft.

Hvorfor skal du træne din bækkenbund?

Som alle andre muskler skal bækkenbundens muskler trænes for at bevare sin styrke, hvilket i øvrigt er gældende for både kvinder og mænd. En svag bækkenbund hos kvinder kan medføre såvel lækage som inkontinens, nedsunken livmoder samt lænde- og bækkensmerter. Hos mænd kan en svag bækkenbund medføre rejsningsproblemer. Der er altså mange gode grunde til at træne sin bækkenbund.

Bonusinfo:

Din partner får også glæde af, at du træner din bækkenbund, for en stærk bækkenbund øger din sexlyst. Du kan læse meget mere i vores vores ultimative bækkenbundsguide.